Постановою КМУ від 27.01.2023 №69 "Про внесення змін до Правил перетинання державного кордону громадянами України" запроваджено нові правила перетину кордону, якими введено ряд обмежень, що торкнулися і місцевого самоврядування (постанова КМУ від 27.01.2023 №69 "Про внесення змін до Правил перетинання державного кордону громадянами України").
У частині суб’єктного складу Правила перетинання державного кордону громадянами України, затверджені постановою КМУ від 27.01.1995 №57 (далі – Правила) було доповнено пунктом 2-14, у якому визначено, що в аспекті ОМС вказані обмеження поширюється на:
- депутатів місцевих рад;
- керівників структурних підрозділів органів місцевого самоврядування;
- працівників, які заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за ОМС.
Цей перелік є вичерпним і до нього не входять сільські, селищні та міські голови, їх заступники (за умови, що вони не заброньовані на відповідні періоди за ОМС), а також керівники та інші працівники комунальних підприємств, установ, організацій. Проте, якщо, до прикладу, керівник комунального підприємства є одночасно депутатом місцевої ради, то його варто включати до відповідного списку за ознакою наявності статусу депутата.
Однак, юридичне формулювання "структурний підрозділ ОМС" потребує законодавчого уточнення або роз’яснення уповноважених органів, оскільки наразі може призвести до різного тлумачення і віднесення до цієї категорії дуже широкого кола осіб – починаючи від керівників виконавчих органів та апарату ради (які юридично не є структурними підрозділами ОМС) та завершуючи керівниками структурних підрозділів всередині таких органів.
Щодо визначеної у пункті 2-14 Правил норми про порядок виїзду жінок та/або чоловіків, які є одинокими батьками та мають дитину/дітей віком до 18 років (включно), з метою відвідування таких дітей, які перебувають за межами України, або для супроводження таких дітей для виїзду за межі України, то ця норма є додатковою та звужує визначене у вказаному вище пункті Правил коло осіб. Тобто, мова йде про жінок та чоловіків виключно з числа депутатів місцевих рад, керівників структурних підрозділів ОМС, а також працівників, які заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за ОМС.
Тож, якщо жінка за посадою є головним спеціалістом в ОМС, та не є, до прикладу, заброньованою особою, то включати її до відповідного списку осіб не потрібно, а нові обмеження на неї не поширюються.
Що стосується закордонного відрядження депутата місцевої ради, то нові норми (пункт 2-14 Правил) дійсно визначають однією з підстав для перетину кордону такими особами – наявність рішення про службове відрядження.
Проте, депутати місцевих рад не є працівниками ради, виконують свої повноваження на громадських засадах та, як наслідок, не можуть бути направлені в офіційне службове відрядження. Слід зазначити, що існує практика видачі розпорядчих документів про включення депутатів до складу різного роду делегацій, робочих груп для закордонних візитів. Водночас, такі документи все ж юридично не є рішеннями про службове відрядження.
Відносно вирішення питання про можливість виїзду депутатів місцевих рад, які мають бізнес, для розв’язання своїх робочих питань, то на цю ситуацію можна поглянути з двох ракурсів.
З одного боку, предмет правового регулювання нової норми та мотив її запровадження, ймовірно, полягав у обмеженні підстав для перетину кордону саме справами, пов’язаними з депутатськими повноваженнями та діяльністю ОМС. Також законодавець вказує на "службове" відрядження, що, у своїй сукупності може свідчити про те, що мова йде саме про відрядження, пов’язане з діяльністю ОМС.
З іншого боку, у вказаній нормі чітко не зазначено про яке службове відрядження йде мова (оформлене в ОМС чи за місце роботи). А ураховуючи вищеописаний факт про неможливість оформлення такого відрядження депутату в ОМС та особливості його правового статусу, такий депутат може бути направлений у відрядження лише на підставі розпорядчого документу, виданого за місцем своєї роботи (яким ОМС не є). Тож, на нашу думку, дана правова норма також потребує уточнення у цій частині.
Нові обмеження щодо перетину кордону в аспекті ОМС стосуються виключно депутатів місцевих рад, керівників структурних підрозділів ОМС, а також працівників, які заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за ОМС. На спеціалістів (у тому числі жінок, які мають малолітніх чи неповнолітніх дітей) та керівників комунальних підприємств (за відсутності ознак їх приналежності до однієї з перелічених в абзаці першому пункту 2-14 Правил категорій осіб) такі обмеження не поширюються.
Посадова особа місцевого самоврядування, яка виїхала за межі України у березні минулого року і працює дистанційно, не повинна повертатися в Україну та може продовжити свою роботу.
Місцева рада не може направити депутата у офіційне службове відрядження, оскільки депутат такої ради не є її працівником. Проте, такий депутат, може бути включений до складу відповідної делегації, групи тощо. Щодо можливості виїзду за межі України депутатів місцевих рад у особистих справах, пов’язаних з власним бізнесом (на підставі відрядження, оформленого за місцем роботи), то це питання не є однозначним та потребує роз’яснення уповноважених органів або більш чіткого законодавчого врегулювання.
Долучайтеся до акаунту в Instagram! Telegram-канал Вараської громади!